نوآوری های لاستیک سیلیکون مایع

نوآوری های لاستیک سیلیکون مایع

نوآوری های لاستیک سیلیکون مایع

به نظر می رسد قالب گیران تزریقی در سال های اخیر به تدریج به لاستیک سیلیکون مایع راغب شده اند.

ویژگی های خاص و منحصر به فرد لاستیک سیلیکون مایع به اختصار  LSR  باعث استفاده گسترده از آن در بسیاری از کارخانه های ماشین سازی و مواد اولیه لاستیک شده است.

ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با اخبار و ویژگی های سیلیکون مایع آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

سیلیکون مایع چیست؟

سیلیکون مایع یک ترکیب شیمیایی است که در بسیار از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده از ترکیب عناصر سیلیکون، هیدروژن، کربن و اکسیژن به وجود می آید. به صورت دقیق تر و کامل تر اگر بخواهیم بازگو کنیم باید گفت که این ترکیب، یک پلیمر شیمیایی است که بر اساس اکسیژن و سیلیکا تشکیل شده است که باید توجه نمود که اکثر پلیمرهای دیگر بر پایه کربن هستند به شکل دقیق تر سیلیکون مایع جز دسته الاستومرها محسوب می گردد.

سیلیکون مایع برخلاف نامش از سیلیکون جامد به وجود می آید. الاستومرهای ساخته شده بر پایه سیلیکون، برای اولین بار در سال 1940 مورد استفاده قرار گرفته اند. این ماده ابتدا به دلیل مقاومت بالایی که در برابر گرما دارد توسط شیمی دان ها استفاده می شد. اما طولی نکشید که از آن در ژنراتورهای الکتریکی و موتورها به عنوان عایق گرمایی استفاده کردند و هر روز دارای مشتریان و خواستارهای زیادتری می شد.

امروزه سیلیکون مایع مانند گذشته در صنایع زیاد و گوناگونی مصرف می شود. این ماده به شکل انبوه در ساخت لوازم پزشکی، صنعت پوشاک، لوازم و ابزار آشپزخانه و خانه و قطعات صنعتی و لوازم آرایشی به کار گرفته می شود.

این ماده دارای خاصیتی شبیه ژل است به همین علت از آن برای ساخت قالب های لاستیکی و فوم نیز استفاده می شود.

ویژگی های سیلیکون مایع

به دلیل داشتن ویژگی های خاص، این ماده محبوبیت و ارزش زیادی در صنایع مختلف دارد که می توان به مهم ترین آن اشاره نمود.

مقاوم در برابر شرایط سخت دمایی

سیلیکون مایع، ماده‌ ای بسیار مقاوم در برابر گرما و سرمای شدید است. این ماده در دمای -100 تا 300 درجه‌ سانتی‌ گراد از خود مقاومت نشان می‌ دهد. جالب است بدانید سیلیکون مایع، در برابر شرایط سخت دمایی، حتی شکل اولیه‌ خود را نیز به سختی از دست می‌ دهد. به همین علت است که در دستگاه‌ های صنعتی که به مقاومت دمایی بالایی احتیاج دارند، استفاده از این ماده رایج است.

ظاهر شفاف

شکل اولیه‌ این ماده شفاف و براق است. این ویژگی، سیلیکون مایع را به گزینه‌ ای مناسب برای ساخت ابزاری تبدیل می‌ کند که به بدنه‌ ای شفاف احتیاج دارند. با افزودن رنگ‌ های مختلف، می‌ توان ظاهری متنوع به این ماده بخشید. برای ساخت برخی از پروتزها که باید به رنگ پوست باشند نیز از سیلیکون مایع استفاده می‌ شود.

مقاوم و خنثی در برابر ترکیبات شیمیایی

واکنش‌ پذیری سیلیکون مایع در برابر ترکیبات شیمیایی دیگر بسیار کم است. همین موضوع باعث شده تا از آن به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده شود. این ماده در مجاورت با بسیاری از اسید ها، بازها، حلال‌ های گوناگون و روغن‌ ها، واکنش خاصی از خود نشان نمی‌ دهد.

هم‌ چنین، سیلیکون مایع ماده‌ ای غیر سمی و سازگار با محیط زیست است. همین باعث شده تا از آن در صنایع پزشکی و ظروف مواد غذایی نیز استفاده شود. کافی است چشمی بچرخانید تا استفاده‌ گستردگی این ماده را در قالب‌ های پخت کیک، کاردک‌ های لاستیکی و نوک شیشه‌ شیر ببینید. در صنعت پزشکی نیز از سیلیکون مایع برای ساخت پروتز استفاده می‌ شود.

روند پخت و آماده‌ سازی سریع

امروزه دیگر مقاوم و محکم بودن یک ماده دلیل بر استفاده‌ گسترده‌ آن در صنایع نیست. این ماده باید سریعاً آماده شود تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. سیلیکون مایع جزو موادی است که روند پخت و آماده‌ سازی آن بسیار سریع است.

این ماده به دلیل انعطاف‌ پذیر بودن و قابلیت تزریق سریع آن، می‌ تواند در مقیاس‌ های بزرگ تجاری مورد استفاده قرار گیرد. روند آماده‌ سازی سریع این ماده، آن را به یکی از مواد پراستفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

عایق الکتریکی

سیلیکون مایع یک عایق الکتریکی طبیعی است. برای روکش برخی سیم‌ های برقی از این ماده استفاده می‌ شود. این خاصیت سیلیکون مایع، آن را به یکی از مواد محبوب در صنایع الکترونیکی تبدیل کرده است.

ضد آب بودن

ساختار شیمیایی سیلیکون، شامل گروه‌ های آب‌ گریز است. این بدان معناست که این ماده در برابر آب نیز مقاوم است. این خاصیت نیز باعث شده تا سیلیکون مایع، گزینه‌ ای عالی برای استفاده در وسایل برقی باشد.

نتیجه گیری مقاله لاستیک سیلیکون مایع

به طور خلاصه، سیلیکون مایع تمام خاصیت‌ های لازم برای استفاده در صنایع مختلف را دارد. مقاومت بالای دمایی، عایق بودن و ضد آب بودن، در کنار روند پخت و آماده‌ سازی سریع باعث می‌ شوند تا این ماده روز به‌ روز محبوب‌ تر شود.

شرکت آسا صنعت ساتیا یکی از معتبر ترین شرکت های در زمینه تأمین مواد اولیه لاستیک می باشد. این شرکت با دارا بودن بهترین تیم مشاوره و فروش توانسته در چندین سال گذشته رضایت مشتریان خود را جلب کند و همواره با کیفیت ترین مواد اولیه را به مشتریان خود ارائه دهد.